Stuurhuis spoelen

Bijna iedere auto heeft stuurbekrachtiging. Verreweg de meeste hebben een hydraulisch bekrachtigde systeem.
Deze systemen zijn gevuld met een ATF olie of speciale hydraulische vloeistof.
Door het vele gebruik en de veelal kortere stukken en vele rotondes van tegenwoordig wordt het stuurhuis en al de componenten zwaar belast.

Waarom stuurhuis olie wissel?

De stuurhuis olie wordt zwaar op de proef gesteld en vertoond na verloop van tijd ernstige degradatie waardoor er allerlei aanvankelijk kleine probleempjes ontstaan. Deze uiten zich vaak in zwaarder sturen, geen gevoel meer in het stuur, tegen duwen in lange bochten en op rotondes, geluid maken tijdens sturen.

De oorzaak hiervan is de verandering van de stuurhuis olie, waarvan niet alleen de viscositeit veranderd maar ook de opname van vocht, vuil en veroudering van de stuurhuis olie waardoor de stuurhuis componenten worden aangetast.

Tegelijkertijd veroorzaakt de verminderde smering van de olie versnelde slijtage en vervuiling van de stuurhuis olie. Dit is te herkennen aan de donkere of zwarte kleur.

Indien de fabrikant geen stuurhuis olie verversing intervallen voorschrijft is olie verversen om de 150 > 200.000km aanbevolen mede afhankelijk van het type gebruik en belasting.

Omdat er meestal alleen de stuurhuisolie uit het reservoir wordt gewisseld en er niet wordt gereinigd wordt er maar een gedeelte van de stuurhuis olie ververst. (Stuurhuis, stuurpomp, koeler en leidingen niet) De nieuwe stuurhuis olie direct vervuild door de oude in het systeem achtergebleven olie. Hierdoor wordt het effect van nieuwe schone stuurhuis olie weer gedeeltelijk teniet gedaan en vindt er slechts een minimale kwaliteits verbetering plaats. Hierdoor worden problemen niet opgelost en soms alleen maar verergerd.

Met de Flushed methode pakt u het probleem in de basis aan en wordt er  gereinigd en de meeste stuurhuis olie ververst. Deze aanpak levert een optimaal resultaat.

Normale stuurhuis olie verversing

Oude stuurhuis olie uit reservoir zuigen (circa 0,5 > 0,7 liter), reservoir vullen met nieuwe stuurhuis olie, motor laten lopen en olie op niveau brengen.

De Flushed methode

Doormiddel van het herhalen van de verversing op basis van het draaien van het stuur vervangen wij tot 95% van de oude olie in het stuurhuis.

Voordelen Flushed methode.

  • Stuurhuis, stuurpomp, evt. warmte wisselaar/ koeler, en leidingen worden gereinigd.
  • Alle oude verontreinigde olie uit het systeem (stuurhuis, stuurpomp, warmte wisselaar/ koeler, en leidingen) wordt ververst.
  • Nieuwe olie zorgt voor betere smering = minder slijtage.
  • Nieuwe olie zorgt voor betere stuureigenschappen en lichter sturen.
  • Er wordt exact de juiste hoeveelheid olie gebruikt, dus geen extra belasting voor het milieu.
  • Absoluut schone werkgang zonder morsen of knoeien.

Kosten Stuurhuis spoeling.

  • 109,-.