DQ200 DSG Automaat Onderhoud
Bij Flushed spoelen wij vele automaten van alle merken en modellen. Alleen soms komt het ook voor dat een auto een automaat heeft waarvoor de procedure afwijkt. De DQ200 DSG is er hier een van. Deze automaat wijkt af van de gemiddelde automaat die bij Flushed langs komt voor een spoeling, want deze automaat is anders opgebouwd. De automaat bestaat namelijk uit twee delen, waarbij de bak ook droog geschakeld is in plaats van nat. Hierdoor kan deze automaat niet gespoeld worden met de machines die wij bij Flushed gebruiken, maar er is hier wel een alternatief voor. In dit bericht vindt u verdere informatie over DQ200 DSG Automaat onderhoud.
Automaten van het type DSG
Automaten van het type DSG vallen onder een speciaal model automatische versnelling. De automaat bevat een dubbele koppeling en staat voor Direct-Shift Gearbox. Het ontwerp valt onder de Volkswagen Group, maar is deze dagen ook terug te vinden onder modellen van Audi, Skoda en Seat ( bij Audi staat de automaat bekend als DSG 0AM 7/1). Een DSG automaat werkt doormiddel van twee koppelingen, een koppeling voor de oneven versnellingen en de ander voor de even versnellingen en achteruit. Bij het schakelen schakelt de automaat vervolgens niet naar een andere versnelling, maar wisselt de automaat van koppeling. Groot voordeel hiervan is dat de automaat in staat is zeer snel te schakelen, daarnaast is een DSG ook een uitblinker in het laag houden van het brandstof verbruik.
Varianten van de DSG
De DSG kent twee verschillende varianten die onder een grote groep modellen zijn. De ene variant bevat een natte koppeling en de ander is voorzien van een droge variant. Bij de natte koppeling zijn er meerdere platen die in een oliebad liggen en hierin werken. De droge variant van de DSG bevat een vrij draaiende koppelingsplaat. Dit maakt de droge variant een stuk lichter en kleiner dan de natte variant, maar de afwezigheid van een oliebad beperkt de droge variant wel in zijn koppel.
DQ200 DSG Automaat
De DQ200 DSG automaat is de enige DSG met de droge koppeling. De automaat bestaat eigenlijk uit twee delen, een schakel gedeelte waar zich de tandwielen bevinden en de mechatronic gedeelte wat werkt als een control center voor de bak. De bak was een enorme innovatie van Volkswagen op het gebied van automaten en bracht grote voordelen met zich mee. De automaat combineerde een sublieme manier van schakelen met een zeer zuinig brandstof verbruik. Beperking van de droge bak was wel dat deze weinig koppel bevatte en hierom vooral terug te vinden is in de kleinere modellen. Daarnaast kent de DQ200 DSQ ook nog andere problemen. Het meest bekende probleem van deze DSG is de overmatige slijtage die plaatsvindt binnen de automaat.
Waarom is DQ200 DSQ Automaat onderhoud van belang?
Tijdens het rijden slijten namelijk onderdelen van de automaat zoals de koppelingsplaten en andere onderdelen, hierbij komt slijtstof terecht in de olie binnen in de automaat. Hierdoor wordt de olie zwart en raak de automaat verzadigd. Dit heeft een negatief effect op het functioneren van uw automaat. Door uw olie in uw automaat te verversen wordt het opgebouwde slib en metaaldeeltjes van de slijtage verwijderd. Dit zal ervoor zorgen dat uw auto beter functioneert.
Veel voorkomende problemen bij de DQ200 DSQ Automaat
Hogere slijtage van de koppeling door overmatige slib
Doorschakelen bij een laag toerental
Defecte Mechatronic
Vibraties in verschillende versnellingen
Gespoelde modellen met de DQ200 DSG Automaat
Volkswagen DSG
Bij Volkswagen vindt u de DQ200 DSG in een brede line up aan modellen in het lichtere klassement terug. Een model wat langs Flushed kwam voor een verversing van de automaatolie met een DQ200 DSG automaat is de Volkswagen Golf Plus 1.4 TSI Highline. Deze Volkswagen werd geïntroduceerd in 2009. Het model heeft onder de motorkap een 4 cilinder liggen goed voor 160 pk (118 kW). De DQ200 DSG die eronder ligt geeft de wagen 240 Nm aan koppel. Zoals duidelijk zichtbaar is op de bovenste afbeelding komt er een vrij vervuilde olie uit deze volkswagen en is deze vervangen door zuivere olie. Het andere model dat u terug vindt in deze blog is de Volkswagen Passat 1.6 TDI Comfortline Business, dit model dateert uit 2017 en onder de motorkap bevindt zich een 4 cilinder welke resulteert in 120 pk (88 kW).
Skoda Yeti
Een ander model dat naar Flushed kwam voor een verversing van de olie in de DQ200 DSG is de onderstaande Skoda Yeti. Deze Skoda werd in 2010 geïntroduceerd op de Nederlandse markt. Deze compacte crossover SUV ontwikkeld door het tsjechische Skoda en was het debuut van Skoda in de SUV markt. Het model was een dusdanig goed ontworpen auto dat deze door Top Gear Magazine uitgeroepen werd tot family car of the year. Onder de motorkap bevind zich een 4 cilinder benzinemotor, deze is goed voor 105 pk (77 kW).
Wanneer moet u uw olie verversen?
Bij Flushed adviseren wij u om op een interval van 50.000 kilometer uw olie te laten verversen. Door dit te doen bent u ervan verzekerd dat slijtage in uw automaatbak zich zoveel mogelijk beperkt en wordt hiermee de levensduur van de automaatbak verlengt. Het verversen van de olie bij deze automaat duurt ongeveer een uur.
Overweegt u om van uw DQ200 DSQ de automaatolie te laten vervangen, maar twijfelt u of het van belang is? Wij kunnen doormiddel van een gratis consult of tijdens een gratis proefrit adviseren wat voor uw auto van belang is.
Het verversen van de olie voor dit type automaat kost € 225 ,- inclusief btw
Wanneer u een afspraak gemaakt heeft rijdt u naar onze garage. Daar wordt u ontvangen door ons vriendelijke personeel en zal uw auto onder handen genomen worden. Tijdens het verversen van de olie kunt u meekijken met de specialist die aan uw auto werkt of kunt u plaatsnemen in onze comfortabele wachtruimte met WIFI-verbinding. Na afloop rijdt u weg met een goed functionerende automaat voorzien van verse olie.
Heeft u een vraag te stellen of wilt u een afspraak maken? Dat kan gemakkelijk, hieronder!