Dodge Charger Automaatbak Spoelen
De Dodge Charger is een oude klassieker, dit model uit 2009 ziet er een stuk moderner uit dan die uit 1966 en kwam naar Flushed voor het spoelen van de automaatbak. De spoeling vond plaats bij een kilometerstand van 93.064 kilometer. Het is een goede keuze om rond dit aantal onderhoud te verrichten aan de automaatbak en dit zullen wij dus altijd aanraden. Dit komt mede doordat grote oliefabrikanten die automatische transmissie olie ontwikkelen, aangeven dat de olie om de 80.000 kilometer ververst dient te worden. Tijdens het rijden verbrand deze olie namelijk.
De bestuurder had geen ernstige klachten, maar soms werd er een ongemakkelijkheid ervaren tijdens het schakelen. Nadat er een spoeling is verricht kan je na een kilometer of 5 heel goed merken dat de automaat soepeler schakelt. Dit gevoel blijft dan een tijdje, omdat de automaat goed onderhoud heeft meegemaakt. Verder in de blog kunt u lezen wat een spoeling inhoudt, maar eerst wat over de Dodge Charger.
De Dodge Charger bij Flushed in Woerden
Dodge Charger
Om de origine van de Dodge Charger te achterhalen, gaan we terug naar het begin van de jaren 1960. Er kwam een steeds grotere geldhoeveelheid beschikbaar en de bestedingen namen toe. Autofabrikanten waren verschillende segmenten aan het onderzoeken, waaronder luxe-segmenten en speciale-segmenten. Chrysler trad snel toe aan de markt en wilde een speciale auto creëren met luxe, performance en betaalbaarheid. Hieruit volgde de Dodge Charger, de bedoeling was dat deze auto tussen de ‘pony car’ Ford Mustang en de luxe Ford Thunderbird lag.
De productie ging van start in 1966 en kostte $ 3.100,-. Een snelle zoektocht laat zien dat hetzelfde model momenteel gemiddeld $ 35.000,- kost. De Dodge Charger had een B-body, dit was een platform van Chrysler. De productie van de modellen met deze B-body duurde tot 1978 en bestaan uit vier generaties. In 1978 stopte de productie en deze werd hervat in 2005 en loopt nog steeds. De Charger heeft een ander uiterlijk, maar heeft nog steeds veel vermogen en een tamelijk luxe uitstraling.
De Dodge Charger uit 1968, 2 jaar na de start van productie
Gespoelde model
Het model waarvan de automaat is gespoeld bij Flushed was een Dodge Charger Super Bee uit 2009. Het model is gebaseerd op de Dodge Charger 6.1 SRT-8. Dit is een versie van de Charger met een 425 pk 6.1L Hemi V8. De Hemi motoren van Chrysler zijn een reeks motoren met een halfronde verbrandingskamers. De SRT staat voor Street & Racing Technology, dit is een divisie van Chrysler die gericht is op auto’s met hoog vermogen. Ze tunen en produceren auto’s voor Chrysler, Dodge en Jeep. De combinatie van SRT en de krachtige Hemi motor zorgen ervoor dat dit model van 0 tot 100 accelereert in 4.8 seconden.
De Hemi motor van de Dodge Charger
De Super Bee is een speciale versie van de Dodge Charger. Dit zijn gelimiteerde modellen met vaak een aparte kleur. In het modeljaar 2009 was deze kleur de ‘Hemi Orange Pearl Coat,’ deze is te zien op de foto’s. De productie van deze specifieke versie werd gelimiteerd tot 425 en elk model kreeg een apart nummer, zie hieronder.
Het Super Bee nummer
De automaat onder dit model is een 5G-Tronic automaat van Mercedes: de W5A 580. Deze automaat is veel te vinden onder Mercedes modellen, maar ook onder een aantal andere niet-Mercedes modellen.
Bij het spoelen van de automaat wordt alle oude vervuilde olie uit de automaatbak vervangen door nieuwe verse olie. Daarnaast worden alle vuile deeltjes en beschadigende ijzerresten uit de automaatbak verwijderd. Hierdoor kan de automaat weer ultiem presteren.
Wanneer er niet regelmatig wordt gespoeld kunnen er klachten ontstaan. Hieronder staat een lijstje met veel voorkomende klachten. Wanneer u merkt dat een van deze klachten voorkomen bij uw auto, adviseren wij u om onderhoud te verrichten aan de automaat. Het spoelen van de automaat is de beste onderhoudsvorm, omdat er naast het verversen van de olie, ook een reinigingsproces plaatsvindt.
Veel voorkomende klachten automaat
- Slecht schakelen
- Schommelend toerental
- Verhoogd brandstofverbruik
- Disfunctioneren van de Kick-down
- Weigeren automaatbak
- Gevoelsmatig vermogensverlies
Een automaat is een cruciaal onderdeel binnen uw auto. Daarom is het extra belangrijk om deze goed te onderhouden. Veel bestuurders hebben hun automaat echter nog nooit gespoeld, aangezien zij ervan overtuigd zijn dat dit niet nodig is. Uiteindelijk leidt dit tot een automaat die niet goed functioneert of zelfs kapot gaat. Een revisie van de automaat kost gemiddeld 2000 – 7500 euro, dit risico kan voorkomen worden door een simpele spoeling van de automaat.
Spoelen als onderhoudsproces
Om de zoveel tijd moet de olie binnen de automaatbak ververst worden. Tijdens het rijden verbrand de olie, daarnaast vindt er ook veel vervuiling plaatst in de automaat. Wanneer de automaat om de 60.000 à 80.000 kilometer wordt gespoeld, kan hij volgens experts vrijwel eindeloos mee.
In dit filmpje kunt u de spoeling zien van de Dodge Charger
Overweegt u om de automaat van uw auto te laten spoelen, maar twijfelt u of het nodig is? Wij kunnen via een gratis consult of tijdens een gratis proefrit adviseren wat voor u de beste oplossing is. Wij spoelen alle merken auto’s
Deze spoeling kost inclusief olie, toevoegingen, filter en de btw € 390,-
Een spoeling duurt gemiddelde 30 tot 90 minuten. Tijdens het spoelen kunt u kijken hoe uw auto wordt gespoeld door een van onze specialisten. U kunt er ook voor kiezen om te verblijven in onze comfortabele wachtruimte met WIFI-verbinding.
Heeft u een vraag te stellen of wilt u een afspraak maken? Dat kan gemakkelijk hieronder!
Dodge Charger Automaatbak Spoelen