Chevrolet Corvette Automaatbak Spoelen
In deze blog bespreek ik de bekende Chevrolet Corvette, dit model uit 1998 kwam naar Flushed voor een spoeling van de automaatbak. Een relatief ouder model, maar toch pas 137.404 kilometers op de teller ten tijde van de spoeling. Met aardig wat vermogen en eventueel sportief rijgedrag, krijgt de automaatbak met zware omstandigheden te maken. Het is daarom van belang om deze en soortgelijke modellen goed te onderhouden. Een spoeling van de automaatbak is voor automaat-onderhoud de effectiefste vorm van onderhoud. Verdere uitleg hierover leest u onderaan de blog. Eerst wat over the ‘Vette.
Corvette
De Chevrolet Corvette is een tweedeurs, tweepersoons sportauto die in de afgelopen 60 jaar een gevestigde naam heeft gecreëerd. Het eerste productie- en modeljaar was in 1953 en de hieruit volgende lange reeks generaties Corvette reiken momenteel tot en met 8. De auto staat bekend als: ‘America’s Sports Car’ en als de auto van vrijheid en avontuur. Het is de meest populaire sportauto in de geschiedenis.
De naam ‘Corvette’ is gebaseerd op kleine oorlogsschepen, die hetzelfde werden genoemd. Corvette is een Frans woord dat afgeleid is van het Nederlandse woord: korf, hiermee wordt een mand bedoeld. Corvette is een verkleinwoord van het woord korf en werd met betrekking tot kleine oorlogsschepen in gebruik genomen rond de jaren 1670. De assistent directeur van publieke relaties binnen Chevrolet, Myron Scott, suggereerde de naam ‘Corvette’ en deze werd geaccepteerd.
Gespoelde model
Het model dat wij gespoeld hebben was een Corvette uit 1998 en daarmee behorend tot de 5e generatie Corvette, aangeduid als C5. Na aflopende verkopen van de vorige generatie, werd het besluit genomen om een nieuw design te introduceren: de C5. Deze generatie was dan ook compleet nieuw in ontwerp en kreeg een tal aan nieuwe concepten. Een significante verandering was dat het frame werd geproduceerd via ‘hydroforming’, een vormgevingstechniek, waarbij metalen door middel van water worden gevormd.
De generatie liep tot 2004 en bestond uit meerdere uitvoeringen, waaronder een coupe, cabrio en de high-performance Z06.
De motor onder het gespoelde model was een LS1 motor van General Motors. Dit is een 5.7 L V8 benzinemotor dat een vermogen levert van 345 pk. De automaat was een 4-traps automaat, de GM 4L60E. Naast de spoeling hebben wij ook een differentieelwissel gedaan.
De effectiefste vorm van onderhoud
De vorm van onderhoud voor de automaat bestaan er in twee soorten: reiniging en olieverversing.
- De reiniging kan alleen worden uitgevoerd met behulp van een speciale machine, hieraan wordt een reinigingsmiddel toegevoegd, die vervolgens door de automaatbak wordt gespoeld en al het gevestigde vuil verwijderd.
- De olieverversing kan via twee methodes: handmatig en automatisch. Handmatig ververs je ongeveer 30-40% van de oude olie. Automatisch ververs je zo’n 95% van de oude olie. Dit is mogelijk doordat de automatische machine een groter bereik heeft tijdens het spoelen, dan wanneer je dit handmatig uitvoert.
Hieruit kan de conclusie getrokken worden dat een automatische spoeling van de automaatbak de effectiefste vorm van onderhoud is.
Waarom is onderhoud nodig?
Tijdens het rijden vinden er een aantal schadelijke processen plaats binnen de automaatbak. De werking van drie relevante schadelijke processen wordt hieronder uitgelegd.
- Het schadelijkste proces is verbranding van de olie. Dit resulteert uit de warmte die vrijkomt tijdens het rijden, de hoeveelheid hangt af van aspecten zoals: rijgedrag, vermogen en gewicht. De warmte bereikt de automaatbak en de temperatuur wordt verhoogt, hierdoor verbrand de automatische transmissie olie geleidelijk. De olie is cruciaal voor het correct werken van de automaat en een afname in kwaliteit heeft schadelijke gevolgen, voornamelijk het ontstaan van klachten.
- Wanneer u rijdt, krijgt de auto te maken met binnentredend vuil, wat voor een deel terecht komt in de automaatbak. Kleine deeltjes per rit stapelen zich op en kunnen zich gaan vestigen op belangrijke onderdelen van de automaat, wat de werking verslechterd. Het vuil reageert daarnaast met de olie en zal uiteindelijk leiden tot een kwaliteitsafname van de olie.
- De automaat bestaat voor een deel uit ijzer en deze deeltjes laten soms los. Wat volgt is rondzwervende ijzerdeeltjes in de automaatbak, die door beweging tegen de automaatbak slijten. Hierdoor vindt er slijtage plaats op sommige plekken en wanneer dit op cruciale onderdelen plaatsvindt of in grote hoeveelheid, kunnen er klachten ontstaan.
Deze processen vinden standaard plaats en kunnen niet verholpen worden. U kunt daarentegen wel de consequenties van deze processen verhelpen door middel van regelmatig onderhoud. Vooral het verversen van de olie is erg belangrijk. Wanneer u dit elke 80.000 kilometer doet, zullen de automaten van de meeste modellen (niet de high-performance varianten), erg lang meegaan. Hieronder ziet u een afbeelding van interne schade binnen de automaatbak, samen met een opsomming van veelvoorkomende klachten.
Veel voorkomende klachten automaat
- Slecht schakelen
- Schommelend toerental
- Verhoogd brandstofverbruik
- Disfunctioneren van de Kick-down
- Weigeren automaatbak
- Gevoelsmatig vermogensverlies
Overweegt u om de automaat van uw auto te laten spoelen, maar twijfelt u of het nodig is? Wij kunnen via een gratis consult of tijdens een gratis proefrit adviseren wat voor u de beste oplossing is.
Deze spoeling kost inclusief Olie, toevoegingen, filter en de btw € 425,-
Bij een spoeling wordt u ontvangen door ons vriendelijke personeel, waarna de automaat van uw auto wordt gespoeld in ongeveer 60 tot 90 minuten. De oude olie wordt vervangen met hoogstaande olie die ons al jarenlang het allerbeste resultaat garandeert. Tijdens de spoeling kunt u comfortabel verblijven in onze wachtruimte met een WIFI-verbinding. Heeft u een vraag over het spoelen of wilt u een afspraak maken dan kan dat gemakkelijk hieronder!
Chevrolet Corvette Automaatbak Spoelen