BMW M550D Automaatbak Spoelen
Vandaag bespreek ik de BMW M550d, dit model kwam naar Flushed voor het spoelen van de automaatbak. De spoeling werd gedaan bij een kilometerstand van 208.555 km. Vanaf de 200.000 kilometer beginnen in de meeste modellen de ernstige klachten te ontstaan. Tijdens het rijden ontstaat er een hoop schade binnen de automaatbak en na 200.000 gereden kilometers heeft deze schade ernstige gevolgen. Al het gevestigde vuil hoopt verder op en de slijtage binnen de automaat beschadigd de cruciale onderdelen hevig. Als na 200.000 kilometer de olie ook nog niet is vervangen is de hele werking hiervan drastisch verkleind. Deze schade is niet terug te draaien, maar u kunt het wel voor zijn. Wij adviseren bij dit model en veel andere modellen om de automatische transmissie olie elke 80.000 kilometer te verversen. In natgeschakelde automaten is de olie cruciaal voor het soepel schakelen, maar door de warmte binnen de automaat verbrandt deze olie. Veel automerken beweren dat hun auto eeuwig mee gaat en dit klopt in essentie, maar de werking van de olie wordt steeds slechter. Daarnaast dringt er veel vuil binnen de automaat en is de filter vaak hevig beschadigd. Dat vuil kan gereinigd worden en de filter kan vervangen worden tijdens een spoeling van de automaat.
BMW 5-serie
De BMW 5-serie is de E-klasse van BMW en bevat een reeks modellen vanaf 1972 tot het heden. In 1972 startte de productie met de generatie: E12 en na 34 jaren zit de 5-serie in de zevende generatie, bestaande uit de: G30/G31/G38. Binnen verschillende generaties worden vaak meerdere modellen geproduceerd, dus vandaar de verschillende typenummers. De modellen van de eerste generatie hadden 4- of 6- cilinder NA benzinemotoren, maar bij de productie van de volgende modellen werden ook V8 en V10 motoren toegevoegd + de optie voor een turbo en dieselmotoren. De 5-serie is de best verkopende klasse van BMW naast de 3-serie. Sinds de tweede generatie hebben alle generaties een model met een M, dit is de BMW M5. De BMW M550D bij Flushed in Woerden
Gespoelde model
Het model dat is gespoeld bij Flushed was een BMW M550D XDRIVE uit 2013. Dit model valt dus binnen de 6de generatie 5-serie, bestaande uit de: F10/F11/F07/F18. De verschillende uitvoeringen zijn een: sedan-, estate-, fastback- en long wheelbase sedan versie. In dit geval is het de F11, de estate versie, die de naam Touring heeft gekregen. De motor onder dit model is een N57, dit zijn aluminium, turbocharges straight-6 cilinder dieselmotoren. De uitvoering is de N57D30 en het type is de N57S, deze motor zit onder alle uitvoeringen van de F10 en F11. De motor is een 3.0L Tri-Turbo en levert een vermogen van 367 pk. De automaat onder deze M550D was een 8-traps automaat van ZF. Dit zijn erg bekende automaten die te vinden zijn onder een tal van automerken. BMW maakt vaak gebruik van de automaten van ZF, de 6-traps automaat van ZF ligt bijna onder alle BMW modellen tussen 2002 en 2010 en de 8-traps automaat onder de wat nieuwere modellen. De M550D met open kap, tijdens het spoelen van de automaatbak
Wat is automaat spoelen?
Het spoelen van de automaat is een onderhoudsproces dat wordt uitgevoerd door een machine. Deze speciale machine wordt gekoppeld aan de automaat, waardoor er onder andere de olie binnen de automaat ververst kan worden. Deze oude olie is vervuild en verbrand, dus daarom is het van belang om deze om de zoveel tijd te vervangen (circa elke 80.000 kilometer). Daarnaast worden alle vuile deeltjes en beschadigende ijzerresten uit de automaatbak verwijderd. Hierdoor kan de automaat weer ultiem presteren. Wanneer er niet regelmatig onderhoud wordt verricht aan de automaat, kunnen er klachten ontstaan. Hieronder staat een lijstje met veel voorkomende klachten. Wanneer u merkt dat een van deze klachten voorkomen bij uw auto, adviseren wij u om een spoeling te laten doen. Een spoeling van de automaat is namelijk de beste vorm van onderhoud voor de automaat.
Veel voorkomende klachten automaat
-
- Slecht schakelen
- Schommelend toerental
- Verhoogd brandstofverbruik
- Disfunctioneren van de Kick-down
- Weigeren automaatbak
- Gevoelsmatig vermogensverlies
Een automaat is een cruciaal onderdeel binnen uw auto. Daarom is het extra belangrijk om deze goed te onderhouden. Veel bestuurders hebben hun automaat nog nooit gespoeld, aangezien zij ervan overtuigd zijn dat dit niet nodig is. Uiteindelijk leidt dit tot een automaat die niet goed functioneert of zelfs kapot gaat. Een revisie van de automaat kost gemiddeld 2000 – 7500 euro, dit risico kan voorkomen worden door een simpele spoeling van de automaat.
Spoelen als onderhoudsproces
Om de zoveel tijd moet de olie binnen de automaatbak ververst worden. Tijdens het rijden verbrand de olie, daarnaast vindt er ook veel vervuiling plaatst in de automaat. Wanneer de automaat om de 60.000 à 80.000 kilometer wordt gespoeld, kan hij volgens experts vrijwel eindeloos mee. In dit filmpje kunt u de spoeling zien van de BMW M550D XDRIVE https://youtu.be/wpt2sxKZT-g
Overweegt u om de automaat van uw auto te laten spoelen, maar twijfelt u of het nodig is? Wij kunnen via een gratis consult of tijdens een gratis proefrit adviseren wat voor u de beste oplossing is. Wij spoelen alle merken auto’s.
Deze spoeling kost inclusief Olie, toevoegingen, filter en de btw € 450,-
Een spoeling duurt gemiddelde 30 tot 90 minuten. Tijdens het spoelen kunt u kijken hoe uw auto wordt gespoeld door een van onze specialisten. U kunt er ook voor kiezen om te verblijven in onze comfortabele wachtruimte met WIFI-verbinding. Heeft u een vraag te stellen of wilt u een afspraak maken? Dat kan gemakkelijk hieronder! BMW M550D Automaatbak Spoelen