Volvo Automaat Spoelen

Overweegt u om uw Volvo automaat te spoelen?

Op deze pagina vindt u alle informatie over het spoelen van de Volvo automaat. Daarnaast zijn er links te vinden die u doorverwijzen naar verschillende blogs over spoelingen van Volvo modellen. Van veel auto’s die bij ons komen spoelen maken wij een blog, hierin verwerken wij informatie over de spoeling,  verschillende technische gegevens over het model en leuke weetjes/de geschiedenis van het desbetreffende model.

Volvo heeft al een lange tijd automatische transmissies in hun modellen gebouwd. Echter, maakt Volvo deze automaten niet zelf, ze laten deze leveren door verschillende fabrikanten die automatische transmissies produceren.  De meest gebruikte automaat voor de Volvo modellen is de Aisin Warner automaat. Volvo geeft de automaten van Aisin Warner vaak de naam Geartronic.

Aisin Warner  5-traps automaat

Een van de automaten die wij regelmatig spoelen is de aw55-50sn of aw55-51sn. Dit is een 5-traps automaat, gefabriceerd door Aisin AW, een onderdeel van het Japanse bedrijf Aisin. Dit type ligt in bijna alle Volvo C70, V70, XC70, S60, S80, XC90, S30, S40 en V50 modellen tussen 2001 en 2007. Dit zijn relatief ‘oude’ modellen en komen dus vaker langs, doordat de conditie van de automaat voornamelijk afhangt van de gereden kilometers. Hieronder staat er een blog uitgelicht over een spoeling van een Volvo C70, dit model heeft een 5-traps automaat van Aisin. U kunt op de foto klikken om de blog te lezen.

Op deze wikipedia pagina vind u alle modellen terug waar de automaat onder heeft gelegen.

 

Aisin Warner 8-traps automaat

Onder de relatief nieuwere modellen ligt vaak een 8-traps automaat van Aisin. Wij adviseren onze klanten meestal onderhoud aan de automaat te (laten) verrichten volgens een interval van elke 80.000 gereden kilometers. Dit geldt voor deze 8-traps automaten en wij zien steeds vaker klanten verschijnen met deze automaat. Als deze automaat onder uw auto raden wij u aan om goed te lezen over de risico’s op klachten. Wij zullen verder in deze blog de verschillende gevaren voor de automaat belichten, samen met andere belangrijke informatie.

Hieronder staan drie blogs over Volvo modellen met een 8-traps automaat van Aisin Warner. Klik op de afbeelding om de blog te lezen!

Overige automaten

 Naast de 5- en 8-traps automaten van Aisin maakt Volvo ook gebruik van andere type automaten. Voorbeelden daarvan zijn de 6-traps automaten van Aisin (AWTF-80 SC) en de Powershift (DCT) automaat van Ford. Volvo geeft deze automaten de naam: MPS6. Een DCT automaat maakt gebruikt van Dual Clutch Technologie, oftewel dubbele koppeling technologie. Dit houdt in dat de automaat gebruikt maakt van 2 koppelingen waarover de verschillende versnellingen zijn verspreid via een even-oneven verdeling. Wanneer de bestuurder in versnelling 2 maakt hij gebruikt van één koppeling, versnelling 3 is dan al  geactiveerd in de tweede koppeling, waardoor schakelen van 2 naar 3 erg soepel gaat.  Deze automaten zijn erg gevoelig voor de kwaliteit van de olie en daarom adviseren wij om deze DCT automaat elke 60.000 kilometer te laten spoelen.

Hieronder hebben wij een aantal blogs geselecteerd met 6-traps automaten van Aisin en een blog met een DCT automaat, dit is de Volvo V40. U kunt weer op de afbeelding klikken om de blog te lezen.

Volvo S90 Automaat Flushen

Volvo S90 Automaat Flushen

Volvo S90 automaat flushen  In het bericht van vandaag behandelen we het flushen van de automaat van deze Volvo S90. De spoeling vond...

Lees meer
Volvo V60 CarbonFlush

Volvo V60 CarbonFlush

Volvo V60 CarbonFlush In het bericht van vandaag behandelen we de CarbonFlush van deze Volvo V60 door Flushed. Een CarbonFlush, ook bekend...

Lees meer

Gevaren voor de Volvo automaat

 Om u een goed beeld te geven over waarom het zo belangrijk is om onderhoud te verrichten aan uw (Volvo) automaat zal ik de gevaren voor de automaat aanstippen. Het vervelende is dat deze gevaren constant zijn tijdens het rijden en daarom niet voorkomen kunnen worden. Het is wel te voorkomen dat deze gevaren een dusdanige hoeveelheid schade aanrichten dat er klachten ontstaan.

Warmte

Als eerste hebben we warmte. Tijdens het rijden ontstaat er een hoop warmte in de aandrijving en daardoor wordt de automaatbak warm. De automatische transmissie olie verbrandt daardoor langzaam. Hierdoor veranderd o.a. de viscositeit van de olie, waardoor de werking van de olie afneemt. Automatische transmissie olie is cruciaal voor het schakelen en hoe verser de olie, hoe beter de functies van de olie verricht kunnen worden. Het is dan ook algemeen bekend dat het verbranden van olie de grootste oorzaak is van defecten in de automaat. De optimale temperatuur voor automatische transmissie olie ligt tussen 79 en 105 graden Celsius. Wordt het warmer dan deze temperaturen, dan ontstaat er schade aan de automaatbak.

Vervuiling en slijtage

Deze twee gevaren heb ik bij elkaar gezet, omdat ze deels overeenkomen. De vervuiling slaat op de vuile deeltjes die binnendringen in de automaat. Dit vuil kan van alles zijn en dit komt terecht in de olie, vervolgens kan dit vuil zich gaan vestigen op cruciale onderdelen van de automaat, waardoor deze niet meer optimaal kunnen werken. Daarnaast vindt er slijtage plaats in de automaat, hierdoor laten ijzeren deeltjes los binnen de automaatbak. Deze deeltjes gaan vervolgens rondzwerven in de automaat en slijten de bak daardoor nóg sneller. Deze slijtage is vaak terug te zien in de vorm van krassen en als dit gebeurd bij een kritiek onderdeel, kan deze kapot gaan en hierdoor ontstaan er klachten.

Gevolgen

De gevolgen van deze gevaren zijn voornamelijk het ontstaan van klachten. Daar hoort bij dat het schakelen in het algemeen minder soepel zal verlopen naarmate er veel schade is aangericht aan de automaat. Ik heb een klein overzicht samengesteld met veelvoorkomende klachten van de Volvo automaatbakken, deze is hieronder te lezen.

 

Bekende klachten van een Volvo automaat.

  • Bonken tijdens op schakelen en terugschakelen
  • Slippen tijdens de schakelmomenten
  • Verhoogd toerental tijdens de schakelmoment
  • Weigeren van de kick down
  • Noodloop van de automaat
  • Overslaan van een versnelling

Zoals ik eerder al zei is slechte olie de voornaamste oorzaak, dit is zelfs is 90% van de gevallen zo. Dit komt vooral door de oliesoort waarvan de automaatbakken van Volvo worden voorzien. Het gaat hier namelijk om een minerale olie. De specificaties van deze olie moeten voldoen aan de zogenoemde JWS 3309. Het nadeel van en mineraal olie is de gevoeligheid voor wisselingen in temperatuur. Het is daarom beter om gebruik te maken van een synthetische olie. Minerale olie verbrandt sneller en verliest dus sneller zijn werking.

Veel Volvo’s die wij voor de spoeling krijgen hebben meer dan 200.000 km gereden. Zoals je kunt verwachten is de olie allang uitgewerkt waardoor de automaat slijt.
Doordat de olie is uitgewerkt, komt er meer vocht in de automaat, ontstaat er vuiligheid en ijzer in de automaatbak. Dit allemaal kan zorgen voor de bovenstaande klachten.

Oplossing

 Hoe kunt u voorkomen dat de gevolgen van deze gevaren niet resulteren in klachten rijden het rijden? Zoals eerder verteld is slechte olie de grootste boosdoener als het gaat om defecten in de automaat. Het is daarom dus van belang om ervoor te zorgen dat de automatische transmissie olie vers blijft. De meeste oliefabrikanten geven aan dat de maximale vervangingstermijn van hun olie rond elke 90.000 kilometer ligt. Dit is een uiterste dus zeker voor de minerale oliën binnen de Volvo automaten is een verversingsinterval van elke 80.000 kilometer gewenst. Olie kan ververst worden op twee manieren: handmatig of automatisch.

Een handmatige verversing is zoals het klinkt, je kan handmatig zo’n 3 liter olie uit de automaat halen en deze vervangen met verse olie. Hier blijft het bij. Afhankelijk van de automaat gaat er gemiddeld 7 liter olie in de gehele bak. Meer dan de helft wordt dus niet ververst bij een handmatige verversing. Dit komt aangezien je via een handmatige verversing alleen de olie in de carterpan kan verversen.

De automatische vorm van olieverversing gaat met behulp van een speciale machine. Deze machine wordt aangesloten op de automaat en kan daardoor met behulp van de leidingen een groter deel van de automaat bereiken. Hierdoor wordt vrijwel alle oude olie uit de automaatbak gehaald en voorzien van nieuwe olie. Deze machine kan zelfs de olie in de koppelomvormer en warmtewisselaar bereiken.

Het vuil en de ijzeren deeltjes die slijten kunnen maar op een manier verwijderd worden, namelijk: via een reinigingsproces uitgevoerd door een speciale reinigingsmachine. Er wordt dan een reinigingsmiddel toegevoegd die door de hele automaat wordt gespoeld. Al het gevestigde vuil en losgekomen ijzer wordt verwijderd en de bak keert terug naar een vrijwel nieuwe staat.

De automatische verversing en reiniging wordt bij Flushed uitgevoerd binnen een uur – anderhalf uur voor een gemiddelde prijs van zo’n € 300,- incl. btw. De prijs hangt af van de automaat en of de filter vervangen kan worden etc.

 

Als Volvo specialist kunnen wij veel klachten van uw automaat herkennen tijdens een vrijblijvende testrit.

Twijfelt u over het Volvo automaat spoelen of wilt u dat wij uw klacht bekijken? Neem dan contact op via ons contactformulier. Wij bieden de mogelijkheid om uw automaat in de avond of in het weekend te spoelen zodat u hier geen vrije dag voor hoeft aan te vragen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Volvo Automaat Spoelen