Mercedes Automaat Spoelen

Overweegt u om uw Mercedes automaat te spoelen?

Op deze pagina vindt u alle informatie over de Mercedes automaatbakken. Ook vindt u hier links die u verwijzen naar interessante blogs over gespoelde Mercedes automaten. In deze blogs wordt belangrijke informatie verteld over de specifieke automaatbak en daarnaast kunt u over elk model een aantal leuke technische feitjes en weetjes lezen. Wij spoelen al ruim 6 jaar en daarom hebben wij een hoop ervaring opgedaan met betrekking tot het spoelen van Mercedes automaten. Hierdoor weten onze spoelers exact wat goed is voor uw automaat, waardoor wij altijd het beste resultaat kunnen garanderen. Wilt u de automaat van uw Mercedes laten spoelen? Dan kunt u onderaan gemakkelijk een afspraak maken!

 

De Mercedes Automaten

Mercedes heeft al een lange tijd automatische transmissies in hun modellen gebouwd. Je ziet vaak dat automerken de automaatbakken voor hun modellen inkopen bij een fabrikant, maar Mercedes fabriceert de automaatbakken zelf. Dit doet Mercedes sinds 1961. In april van dat jaar introduceerde Mercedes een 4-traps automaat voor de W111 modellen. Dit was een echte mijlpaal voor Mercedes en daarom besloten ze om de automaatbakken zelf te blijven produceren. Op deze manier heeft Mercedes veel invloed op het karakter van de auto. Het is een innoverend merk en na jaren van research & development heeft Mercedes een reeks van automaten kunnen fabriceren.

Wij zien vooral de 5 en 7 traps variant veel langskomen. Daarnaast is er ook een 9-traps variant, maar deze zit vaak onder de nieuwere modellen van Mercedes. Hieronder staat een overzicht van de meest voorkomende automaten van Daimler. De automaten worden vaak getypeerd met het nummer 722 gevolgd door een generatienummer (722.1 is de eerste generatie). De merknaam van Mercedes voor hun conventionele automaten is G tronic. Elk merk heeft een andere naam, bij Audi is dat bijvoorbeeld S-Tronic.

5-traps Automaten

De bekende 5-traps automaten van Mercedes zijn achtereenvolgens de: 722.5, 722.6 en 722.7 (5/6/7).

De 5 is eigenlijk gewoon een 4-traps automaat, maar dan met een extra toegevoegde versnelling. Deze automaat werd eind jaren 90 gebouwd in 5-cilinder modellen.

722.6 is veelvoorkomend, dit is de 5G tronic of NAG1 automaat, die wordt gebruikt voor de modellen met achterwiel- en vierwielaandrijving. Het is de eerste volledig elektrische conventionele automaat van Mercedes. Typische defecten zijn: beschadigde onderdelen, gebruiksschade (krassen etc.), snelheidsmeter fouten, lekkende stekker en dergelijke. Veel van deze klachten kunnen opgelost worden met normaal onderhoud. Hier ziet u een afbeelding van een carterpan met koelvloeistof en slijtage van een 722.6 automaat.

interne schade automaat mercedes 5 traps

Dergelijke slijtage voorkom je door regelmatig onderhoud aan de automaat te (laten) verrichten. Onderaan de blog kunt u over de verschillende vormen van onderhoud voor de automaat lezen. Ook geven wij bij elk type automaat een advies wanneer de olie het best ververst kan worden.

De 722.7 komt niet zo vaak voor, dit is namelijk een specifieke automaat voor de Mercedes A-klasse met een zeldzame constructie. Ze zijn relatief goedkoop, maar goedkoop is duurkoop en daarom dus erg duur om in je auto te hebben. Dit ligt o.a. aan standaardfouten door de zwakke bouw. Het is bij deze automaat van essentieel belang om ervoor te zorgen dat er geen oude olie blijft circuleren in de automaat.

Advies 5-traps automaten

De 5-traps automaten liggen onder wat relatief oudere automaten, waardoor wij deze wat frequenter spoelen door het ontstaan van klachten etc. Om te zorgen dat er bij u geen klachten ontstaan wordt er geadviseerd om bij alle 3 typen elke 80.000 kilometer de olie te verversen. Zo blijft de kans op klachten laag. Bij de 5G tronic automaat kunnen de nieuwere modellen net de 100.000 kilometer aantikken, maar daarna is een spoeling echt nodig. Voor de AMG en andere 400pk + modellen is een verversing na 60.000 kilometer vereist. Deze automaten komen onder meer druk te staan door het vermogen en vereisen dus een ander verversingsinterval.

Type Interval
722.5 80.000 km
722.6 80.000 – 100.000 km (vanaf 2000)
722.7 80.000 km
AMG 60.000 km

De kosten voor een spoeling voor deze automaten liggen rond de € 300,-. Lees onderaan de blog het voordeel van het spoelen van de automaat ten opzichte van het handmatig verversen van olie.

Wanneer u zeker weet dat het spoelen van de automaat niet iets om te overwegen is kunt u de olie zelf handmatig te verversen. Om u dan toch een eindje op weg te helpen bieden wij voordelig de automatische transmissie olie aan die wij dagelijks gebruiken tijdens het spoelen. Deze olie is van zeer hoge kwaliteit. Hieronder staat een button die u verwijst naar de olie voor de 5-traps automaten van Mercedes.

 

7-traps Automaten

Dit zijn de Mercedes automaten die het meest voorkomen en zijn daarom ook in veel verschillende varianten beschikbaar. Mercedes kwam bij het ontwikkelen erachter dat de typering 722 met een generatienummer erachter niet oneindig gebruikt kon worden. Na de 722.9 wisten ze het niet meer, totdat een slimme engineer voorstelde om door te gaan met het type 724.0. De reeks 7-traps automaten worden dan respectievelijk: 722.8, 722.9, 722.9 FE en 724.0. (8/9/FE/DCT)

De 8 is een speciaal type, dit is namelijk de variabele optie van Mercedes. Een variabele transmissie heeft twee katrollen en daaromheen een gespannen stalen band. De twee katrollen veranderen tijdens het rijden van dikte, waardoor de banden te maken krijgen met verschillende spanningen. Deze spanningen zorgen via allerlei complexe onderdeeltjes ervoor dat er ‘geschakeld’ kan worden. De automaat heeft geen vaste schakelingen, toch wordt deze automaat gerekend tot de 7-traps automaten. Dit komt omdat er voorwaardelijk 7 standen toe te rekenen zijn aan deze automaat. De technologie is vrij complex. Deze automaat zorgt ervoor dat de bestuurder soepel kan rijden. De downside is dat dit type heel sensitief is voor oude olie en daarom dient er dus vaak ververst te worden.

De 722.9 is de automaat die het vaakst langskomt in de Mercedes modellen. Dit is de 7G tronic of NAG2 en is te vinden onder een hele lange reeks Mercedes modellen (rear-wheel, all-wheel, hybrids etc.). Dit type wordt gerekend onder de conventionele automaten. Het begon niet zo lekker voor deze automaat (er waren vaak foutmeldingen en defecten), maar na een aantal veranderingen werd het een erg sterke automaat. Ook bij dit type hebben wij een foto van de carterpan met koelvloeistof en slijtage.

Koelvloeistof in 7 traps automaat mercedes

Om hier nog een schepje bovenop te doen besloot Mercedes de 722.9 FE te produceren. Dit is de 7G tronic Plus of NAG2 +. Deze wordt voornamelijk gebruikt voor een reductie van het brandstofverbruik.

Het zwarte schaap in de typering is de 724.0. Deze 7-traps automaat is de DCT versie. DCT staat voor Dual Clutch Transmission (dubbele koppeling). Deze automaten hebben twee koppelingen (K1 en K2). Bij een 7-traps automaat behoren de oneven versnellingen (1, 3, 5, 7) tot K1 en de even versnellingen (2, 4, 6) tot K2. Tijdens het rijden in versnelling 3 is versnelling 4 al geactiveerd, wanneer er vervolgens wordt geschakeld naar 4 gaat dat heel snel en dus erg soepel. Dit verhoogt de efficiëntie van de automaat.

Spoelingen

Zoals wij eerder vermeldde komt deze automaat vaak bij ons langs. Wij hebben drie blogs geselecteerd waarin de spoelingen van Mercedes 7-traps automaten is uitgewerkt. Klik op een model om naar de specifieke blog geleidt te worden.

Advies 7-traps automaten

Om zo lang mogelijk van uw Mercedes automaat te genieten adviseren wij u goed onderhoud te (laten) verrichten. Voor de 722.8 en de 724.0 (CVT en DCT) adviseren wij om maximaal tot 80.000 kilometer te rijden zonder een verversing van de olie. Deze automaten zijn erg sensitief voor oude olie, waardoor het negeren van deze sensitiviteit kan leiden tot het ontstaan van klachten. De 722.9 en 722.9 FE zijn erg sterke automaten, maar toch is het noodzakelijk om binnen de 80.000 – 100.000 kilometer te blijven zonder onderhoud. Dit heeft ook met efficiëntie te maken. Weer zijn de AMG modellen uniek, deze automaten dienen beter onderhouden te worden door de zware aandrijving. Een verversingsinterval van 60.000 kilometer is daarom gepast bij de AMG’tjes of modellen met meer dan 400pk.

Type Interval
722.8 80.000 km
722.9/FE 80.000 – 100.000 km
724.0 80.000 km
AMG 60.000 km

De prijs voor een spoeling van de 7-traps automaten van Mercedes ligt bij Flushed rond de € 325,00 – € 425,00. Ook bij deze automaten kunt u ervoor kiezen om de automatische transmissie olie handmatig te verversen i.p.v. een automatische verversing. Hieronder staat een button, wanneer u op deze klikt wordt u verwezen naar de productpagina van de atf voor Mercedes 7-traps automaten.

 

9-traps automaat

Als laatste hebben we ook nog de 9 traps automaat van Mercedes, de 9G-Tronic, of 725.0. Deze is geïntroduceerd in 2013 en ligt onder de nieuwere modellen. Toch ontvangen wij regelmatig een model met dit type automaat. De 725.0 is een erg sterke automaat. Qua snelheid, kosten, materiaal en gewicht is het een van de beste automaten. Wij hebben een aantal keer een model met deze automaat ontvangen en drie daarvan staan hieronder uitgelicht door middel van een blog. Klik op het model om meer te lezen.

Advies 9-traps automaat

Het zal wellicht gaan vervelen, maar ook bij dit type automaat adviseren wij weer een verversingsinterval van 80.000 kilometer. Uiteraard zijn de AMG modellen weer speciaal, deze dienen een verversing mee te maken na elke 60.000 kilometer! Deze automaat kan ook handmatig ververst worden, klik op de onderstaande button om naar de productpagina van Mercedes 9-traps automatische transmissie olie te gaan. Deze olie gebruiken wij dagelijks bij het spoelen en is dus van zeer hoge kwaliteit.

Op deze wikipedia pagina vindt u alle type Mercedes automaten en modellen terug waar de automaten onder hebben gelegen.

 

Bekende klachten van een Mercedes automaat

Welke klachten ontstaan er dan wanneer de Mercedes automaat niet goed onderhouden wordt? Daarvoor hebben wij een klein overzicht gemaakt met de bekende klachten van een Mercedes automaat, deze kunnen verholpen worden door middel van spoelen.

  • Bonken tijdens op schakelen en terugschakelen bij koude motor
  • Slippen tijdens de schakelmomenten
  • Trillen tijdens optrekken
  • Weigeren van de kick down
  • Noodloop van de automaat
  • Overslaan van een versnelling
  • Pendelend toerental
  • Lekkende stekker

In 90% van deze gevallen is slechte olie de oorzaak. Een van de grootste redenen hiervan is de vervuiling die in de automaat ontstaat. Denk aan de toename van vocht, waardoor er een verandering in de viscositeit van de olie plaatsvindt. Daarnaast verbrandt de olie ook nog eens tijdens het rijden, waardoor de kwaliteit verder afneemt.

Long Life Olie?

Hoewel er standaard al een synthetische olie gebruikt wordt door Mercedes is dit zeker geen longlife olie. De fout die vaak gemaakt wordt is dat mensen denken dat longlife betekend dat de olie niet verouderd of vervuild. Dit is helaas niet het geval! Met ‘longlife’ wordt bedoeld dat de olie net zo lang meegaat als de automaat. Wat niet wordt verteld is dat de automaat door de veroudering van de olie sneller slijt en er hierdoor klachten ontstaan. Uiteindelijk gaat de automaat stuk, terwijl deze nog een hele lange tijd mee had kunnen gaan.

Veel Mercedes automaten die wij voor een spoeling krijgen hebben meer dan 200.000 km gereden. Zoals je kunt verwachten is de olie allang uitgewerkt, waardoor er veel blijvende schade is aangericht. De olie zit vol vocht en vuil/ijzer. Dit kan allemaal zorgen voor de bovenstaande klachten.

Onderhoud aan de automaat

Als je kijkt naar onderhoud aan de automaat zijn er twee opties: handmatig onderhoud en machinaal onderhoud. Zoals wij eerder vertelde dient de olie regelmatig (+/- elke 80.000 km) ververst te worden. Een handmatige verversing kan u zelf uitvoeren, het nadeel daarvan is dat slechts de carterpan wordt voorzien van nieuwe olie. Om een beeld te schetsen is dit ongeveer 3 liter olie. Een machinale verversing biedt meer mogelijkheden en kan de hele automaatbak voorzien worden van nieuwe olie. De machine heeft veel bereik en kan via handige aansluitingen de hele bak spoelen. De vieze verbande bruine/zwarte olie wordt verwijderd, maar dat is niet alles.

Wij spraken al eerder over vuiligheid en ijzerdeeltjes. Dit vestigt zich tijdens het rijden niet alleen in de olie, maar ook op onderdelen binnenin de automaatbak. Om dit te verwijderen heb je als enige optie een spoeling via een machine. Dezelfde machine die de olie ververst kan ook gebruikt worden om een reinigingsmiddel door de automaat te pompen. Dit is een speciaal middel dat is ontwikkeld voor dit doel. Al het vuil en ijzer wordt verwijderd, wat ervoor zorgt dat uw automaat weer schakelt als nieuw. Het spoelen van een Mercedes automaat kost bij Flushed gemiddeld € 300,00, afhankelijk van verschillende factoren zoals de hoeveelheid olie en of de filter vervangen kan worden etc.

Als Specialist van het Mercedes automaat spoelen kunnen wij veel klachten herkennen tijdens een vrijblijvende testrit.

Twijfelt u over het automaat spoelen van uw Mercedes of wilt u dat wij uw klacht bekijken? Neem dan contact op via onderstaand contactformulier. Wij bieden de mogelijkheid om uw automaat ook in de avond of in het weekend te spoelen zodat u hier geen vrije dag voor hoeft aan te vragen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Mercedes Automaat Spoelen