BMW Automaat Spoelen.
Overweegt u om uw BMW automaat te spoelen?
Op deze pagina vindt u informatie over de BMW automaten. Daarnaast hebben wij blogs uitgelicht over verschillende BMW modellen. In deze blogs bespreken wij de spoelingen van diverse automaten. BMW heeft veel modellen met automatische transmissies, deze worden geleverd door diverse fabrikanten. Wij spoelen deze automaten al ruim 6 jaar en daardoor beschikken wij over veel kennis met betrekking tot het spoelen van de BMW automaten. Onze spoelers weten precies wat goed is voor uw automaat en daarom kunnen wij altijd optimaal resultaat garanderen. Wilt u uw BMW automaat laten spoelen? Dan kan u onderaan de pagina een afspraak maken!
BMW automaten
BMW maakt gebruik van verschillende automaat typen, dit zijn voornamelijk: de conventionele automaat en de DCT automaat, ook wel DSG genoemd. Deze typen BMW automaten verschillen erg van elkaar met betrekking tot de werking en daar wordt het automaat spoelen bij Flushed dan ook op aangepast. Hieronder staan de twee typen uitgelegd.
Conventionele automaat
De conventionele automaat, oftewel een ‘normale’ automaat, komt veel voor. De automaat zorgt voor een automatisch schakelsysteem die wordt aangepast op het aantal toeren. De bestuurder heeft een bedieningshendel waarmee de auto bediend kan worden via de functies: P-R-N-D.
DCT automaat
De DCT automaat maakt gebruik van een dual-clutch technologie. Dit houdt in dat de automaat twee koppelingen bevat, voor het gemak noemen we deze K1 en K2. Vaak zie je DCT automaten met 6 of 7 versnellingen. Deze versnellingen worden verdeeld over de twee koppelingen en gegroepeerd via even en oneven. Bij een 6-traps DCT zitten de oneven versnellingen (1, 3, 5) bij K1 en de even versnellingen (2, 4, 6) bij K2. Wat de DCT zo efficiënt maakt is dat de volgende versnelling altijd is geactiveerd. Dus stel de automaat zit in de derde versnelling, dan is de vierde versnelling al geactiveerd. Dit is mogelijk omdat de twee koppelingen los opereren. Als je dan schakelt van drie naar vier gaat het schakelen heel snel en merkt de bestuurder vrijwel niks van de schakeling.
DCT is de Engelse naam voor DSG. DCT staat voor Dual Clutch Transmission en DSG staat voor Direkt Schalt Getriebe (Duits). De technologie is dus identiek.
De grote fabrikanten
De automaat is een complex stukje technologie en niet elke autofabrikant besteed een grote hoeveelheid middelen aan het ontwikkelen en produceren van automaten. Er zijn een aantal grote fabrikanten die automaten fabriceren en leveren aan grote automerken zoals bijvoorbeeld BMW. Dit is een goed voorbeeld aangezien veel BMW-modellen automaten hebben van ZF, Aisin, Magna PT (Getrag) en oudere modellen vaak van General Motors-. Deze fabrikanten zijn enorm groot en hun automaten zijn te vinden onder heel veel modellen.
De BMW automaten van ZF
ZF Friedrichshafen AG is een Duitse fabrikant van auto-onderdelen. ZF is gespecialiseerd in het ontwikkelen en produceren van de aandrijving en chassis. De meest bekende BMW automaat die wij spoelen is een ZF automaat. Hier ziet u een afbeelding van het brein van een 6-traps automaat van ZF (ZF6hp26)
BMW M5 Competition Automaat Spoelen
BMW M5 Competition Automaat Spoelen In dit bericht behandelen we het spoelen van de automaat van de BMW M5 Competition. De spoeling was...
BMW X5M Automaat Spoelen
BMW X5M Automaat Spoelen In de blog van vandaag behandelen we het spoelen van de automaat van deze BMW X5M door Flushed. Het spoelen van...
BMW X4 Automaat Spoelen
BMW X4 Automaat Spoelen In de blog van vandaag behandelen we het spoelen van de automaat van deze BMW X4. Bij binnenkomst had de BMW een...
Aisin
Aisin Corporation is een Japanse fabrikant en net als ZF is deze gespecialiseerd in meerdere auto-onderdelen. Het is een massaal bedrijf en levert dan ook heel veel onderdelen. De automaten van Aisin zijn onder een aantal BMW modellen te vinden, maar niet zoveel als de ZF automaten. Hieronder staat een blog uitgelicht over een BMW model me t een automaat van Aisin.
BMW M5 Competition Automaat Spoelen
BMW M5 Competition Automaat Spoelen In dit bericht behandelen we het spoelen van de automaat van de BMW M5 Competition. De spoeling was...
Magna PT (Getrag)
Magna Powertrain, tot 2018 bekend als Getrag, is de grootste leverancier van automatische transmissies voor passagiers- en commerciële auto’s ter wereld. Het is dus niet gek dat deze fabrikant een aantal automaten levert aan BMW. Het is een bedrijf van Duitse origine en is opgericht op 1 mei 1935. Ook hier hebben wij een blog uitgelicht over een BMW model met een automaat van deze fabrikant.
BMW X4 Automaat Spoelen
BMW X4 Automaat Spoelen In de blog van vandaag behandelen we het spoelen van de automaat van deze BMW X4. Bij binnenkomst had de BMW een...
Bekende klachten van een BMW automaat
Hoewel de automaten onder de BMW modellen afkomstig zijn van verschillende leveranciers komen de bekende klachten van de automaat globaal overeen. Hieronder staat een overzicht van deze bekende klachten.
- Bonken tijdens op schakelen en terugschakelen
- Slippen tijdens de schakelmomenten
- Verhoogd toerental tijdens de schakelmoment
- Weigeren van de kick down
- Noodloop van de automaat
- Overslaan van een versnelling
- Pendelend toerental
Wanneer deze klachten zijn ontstaan komt dit in 90% van de gevallen door slechte olie. De kwaliteit van de olie neemt namelijk af tijdens het rijden. Er dringt onder andere veel vocht en vuil binnen vanaf buiten. Dit vocht zorgt voor een verandering van de viscositeit van de olie en het vuil gaat zich mengen in de olie. Daarnaast wordt de automaat warm tijdens het rijden, waardoor de automatische transmissie olie verbrandt. De olie in de automaat vervult cruciale taken: het speelt een rol in het schakelen, maar ook in het smeren van de onderdelen binnen de automaat.
Hoewel er standaard een synthetische olie wordt gebruikt door BMW is dit zeker geen longlife olie. Echter, presenteert BMW dit wel zo. Veel mensen denken daarom dat longlife betekend dat de olie niet verouderd of vervuild wordt. Dit is helaas niet het geval. O.a. BMW misleidt klanten door te verspreiden dat de olie net zo lang meegaat als de automaat. Wat ze echter niet vertellen is dat de automaat door de veroudering van de olie sneller slijt.
Waarom zou BMW hun olie op deze manier presenteren? Dat antwoord vinden door na te denken over de gevolgen wanneer dit niet gedaan zou worden. Grote automatische transmissie olie (atf) fabrikanten geven aan dat hun olie maximaal 90.000 kilometer mee kan voor een goede werking. BMW produceert zelf geen atf en krijgt deze hulpstof dus geleverd. 90.000 kilometer is een uiterste dus experts adviseren vaak een verversingsinterval van 80.000 kilometer aan te houden. Als alle BMW bestuurders vervolgens elke 80.000 kilometer hun olie willen laten verversen, zullen BMW dealers hier een oplossing voor moeten bieden. Dit zou ervoor zorgen dat deze dealers een hoop extra middelen in moeten zetten om de automaat olie van hun klanten te verversen. Ze zijn daar niet bereid toe dus hoe los je dat op? Juist, zeggen dat de olie veel langer mee gaat!
Wanneer er dan ernstige klachten zijn ontstaan is vaak een grote reparatie nodig of een revisie van de automaat. Vaak kunt u dan ineens wel bij uw dealer terecht. Aan zowel een reparatie of een revisie zijn torenhoge kosten verbonden. Dit heeft natuurlijk weer een positief effect op de winstmarges…
BMW 8 Traps Automaat
Onderhoud voor de BMW automaat
Hoe kan je als bestuurder van een BMW model met een automaat ervoor zorgen dat er minder snel klachten ontstaan? De automatische transmissie olie (atf), waarover wij eerder spraken, kanworden ververst. Dit kan handmatig of automatisch. Een handmatige verversing is goed voor zo’n 2 à 3 liter olie. Je ververst hiermee de olie in de carterpan en daar blijft het eigenlijk wel bij. Een automatische verversing heeft een groter bereik, dit komt omdat de verversing wordt uitgevoerd door een machine. Dit wordt ook wel spoelen genoemd en hiermee ververs je ruim 95% van de atf, namelijk in de gehele automaatbak, de koppelomvormer en de warmtewisselaar. Qua olieverversing is het spoelen van de automaat dus verreweg de effectiefste manier.
Naast de grote hoeveelheid olie die er ververst wordt, voert de spoelmachine ook een reinigingsproces uit. Er vindt namelijk een hoop vervuiling en slijtage plaats, waardoor ijzerdeeltjes gaan rondzwerven in de bak. Door het reinigingsmiddel worden deze vuile deeltjes en ijzerdeeltjes verwijderd en kan uw automaat weer optimaal presteren.
Wij adviseren altijd om de BMW automaat één keer na de eerste 60.000 kilometer te spoelen en daarna elke 80.000 kilometer. Wanneer dit interval wordt aangehouden is de kans op klachten nihil. Een gemiddelde spoeling kost bij ons € 295,- excl. BTW. Dit is een fractie van de kosten voor een reparatie van de automaat bij schade.
BMW specialist
Zoals eerder vermeldt spoelen wij al ruim 6 jaar de automaten van BMW. Hierdoor kunnen wij ook snel klachten herkennen die veel voorkomen bij BMW-modellen. Wanneer u overweegt om uw automaat te laten spoelen kunt u altijd een afspraak maken voor een gratis testrit.
Klik hier om naar de de prijzenpagina te gaan
Twijfelt u ergens over of wilt u dat wij een klacht bekijken? Dan kunt u contact opnemen via het onderstaand contactformulier. Dit formulier kan ook gebruikt worden om een afspraak te maken. Door drukte kan een afspraak maken sneller voltooid worden als u belt via: 0348 – 754430
Wij bieden de mogelijkheid om uw automaat ook in de avond of in het weekend te spoelen, zodat u hier geen vrije dag voor hoeft aan te vragen.